27. travnja 2021.

Eko tjedan i Dan planete Zemlje

Eko tjedan i Dan planete Zemlje

U tjednu od 19. travnja do 23. travnja u svim odgojno-obrazovnim skupinama provodile su se različite eko-aktivnosti: razvrstavanja otpada, sadnja cvijeća, čitanje priča i enciklopedija o planetu Zemlji i svemiru, gledanje videa o postanku Zemlje, proučavanje globusa, eko – kvizovi, izrada recikliranog papira… Provodile su se različite likovne aktivnosti: crtanje, slikanje i modeliranje, izrada plakata “Naš planet”, izražavanje različitim grafičkim tehnikama i sl.

Svake godine se 22. travnja obilježava Dan planeta Zemlje kako bi se jačala svijest ljudi prema prirodnom okolišu. Ovogodišnja tema Dana Planeta Zemlje, koji se svake godine obilježava u sklopu eko-tjedna u našem vrtiću, bila je važnost zaštite okoliše i razvoj svijesti o koristima “zelenih” aktivnosti za planet Zemlju. Odgojiteljice su pomoću brošure “Zeleni bonton” i priručnika “Vodič kroz kreativno recikliranje”, kroz igru i zabavne aktivnosti, djeci približile kreativne načine korištenja raznih vrsti reciklabilnih materijala.
Publikacije “Zeleni bonton” i “Vodič za kreativno recikliranje” izdane su u sklopu projekta “Otpad uredi, kune uštedi” koji je bio sufinanciran iz Kohezijskog fonda Europske unije, a njihove elektroničke inačice u pdf formatu možete besplatno preuzeti s mrežne stranice www.otpad-uredi.com.

U jasličkoj skupini “Cvjetići” Dan planeta Zemlje obilježen je sadnjom sadnica cvijeća. Sadnice cvijeća pribavljene su u suradnji s roditeljima, dok je ostali potreban materijal pribavio vrtić. Uz pomoć odgajateljica djeca su iskopala rupe te je svako dijete samostalno zasadilo svoju sadnicu. U malom vrtu na balkonu sada raste raznovrsno cvijeće: maćuhice, vodenice, hortenzija, ljubičica, kaktus. Cilj aktivnosti bio je osvijestiti važnost očuvanja okoliša, sadnja novih biljaka te razvijanje osjećaja za brigu o biljkama od najranije dobi djetetova života (zalijevanje, promatranje rasta, uništavanje korova, praćenje kroz godišnja doba).

eko aktivnosti

U skupinama Tići i Smješkići svaki dan su se čitale priče koje potiču djecu na razmišljanje o važnosti čuvanja našeg planeta. To su bile: Proljetna eko priča, Eko nadmetanje, Kad boce progovore, Uzbuna u moru i Šume za ljude. Nakon priče razgovarali su kako očuvati biljni i životinjski svijet, kako se brinemo o sadnici naranče; učili su kako racionalno koristiti vodu, kako pravilno razvrstavati otpad…

22. travnja proslavljena su dva rođendana – rođendan našeg planeta i prijatelja Noela. Slušali su pjesmice o ekologiji, gledali edukativne kratke filmove “Eko priča za male i velike” i “Gospodin Otpadić”. Djeca su kreativnim radovima pokazala kako vide svoj planet (kombinacija drvenih bojica i kolaž papira), crtala su kante za odvajanje otpada, rezali sličice i sortirali otpad, učili što znači recikliranje…

BEZ ČEGA NE BISMO MOGLI ŽIVJETI?
KARLA: “Bez vode.”
MATEJ: “Bez kisika. Ako nemamo kisika ne možemo disati.”
NIKA Đ.: “Bez vode.”
MATEJ: “Bez hrane.”

KAKO MOŽEMO ŠTEDJETI VODU?
LARA: “Ugasimo ju.”
MATEJ: “Da ju zatvorimo. Ako želiš piti vodu, kada napuniš čašu ju zatvoriš.”
VIKTOR: “Zatvara se.”
KIARA: “Ne prolijeva se.”
EIŠAN: “Voda se pijeju.”
TKO NAM DAJE KISIK?
MATEJ I KARLA: “Biljke!”
MATEJ: “Cvjetovi.”
KARLA: “Šuma.”

KAKO MOŽEMO ČUVATI BILJKE?
NIKA Đ.: “Zalijevati”
MATEJ: “Ne čupamo ih.”
KIARA: “Moramo ih paziti.”
KARLA: “Ne kidamo ih.”

KAKO SE MORAMO PONAŠATI PREMA ŽIVOTINJAMA?
KARLA: “Dobro.”
LARA: “Ne smijemo ih tuć.”
KARLA: “Lovci ne smiju pucati životinje.”

NA KOJI NAČIN MOŽEMO ČUVATI PRIRODU?
MATEJ: “Moramo čuvati prirodu da ju ne uništavamo i da bude čista i da nema smeća.”

Zemlja

TKO BACA SMEĆE U PRIRODU?
LARA: “Ljudi.”

ZAŠTO BACAJU SMEĆE?
MATEJ: “Jer ne mogu nać kantu za smeće.”

ZAŠTO JE VAŽNO RAZVRSTAVATI OTPAD?
MATEJ: “Ako pomiješamo otpad ne može se reciklirati.”

KAKO SE RAZVRSTAVA OTPAD?
KARLA: “U kante. Žuta je za plastiku.”
MATE: “Plava za papir.”
MATEJ: “Crvena je za baterije.”
KARLA: “Zelena za staklo.”

A KAMO ĆEMO BACITI KORU OD BANANE?
MATEJ: “U kompost.”

ŠTO ZNAČI RECIKLIRATI?
MATEJ: “To znači da možemo ponovo iskoristiti stvar. U neke druge stvari:”
U skupini Šareni svijet se većina aktivnosti održala u sobi dnevnog boravka, a malo “svečanije” je obilježen rođendan našeg planeta, uz čitanje priče “Stara voćka,” koja nas uči o trajnoj vrijednosti biljaka, te oslikavanje prstićima.
GABRIJEL: Planeta Zemlja je naš svijet. Ona je plava i zelena i čista je.
ALAN: Planeta Zemlja je veliki svijet. Okrugla je, lijepa i čista.
MATEJ D.: Planeta Zemlja je cvijet. Plava je i zelena i čista.
TARA: Planeta Zemlja je ogromna kugla koja se stalno vrti i pokazuje dan i noć. Cijela je plava, a ima nešto malo zeleno jer su to kontinenti i okreće se. Ona uvijek mora biti čista.
HANA: (Zemlja je) Veliki krug na kojem živimo, na kojem se nalaze kuće i kontinenti. Jako je čista.

Nia Franka je ispričala iskustva sa izleta na Velebit gdje je vidjela vjetrenjače. To je potaklo razgovor o vjetru i izradu vjetrenjača. Vjetrenjače su izrađivali od tvrđeg papira, oslikali ih pastelama i stavili na štapić, nestrpljivo iščekujući isprobati ih na vjetru.
ŠTO JE VJETAR?
KALI: Vjetar može otpuhati kuću.
NINA: Vjetar pokreće vjetrenjače.
TARA: Vjetar suši robu.
IVAN: Vjetar puše lišće.
NIA FRANKA: Vjetar kvari frizuru.

likovne aktivnosti

U skupini Morske zvjezdice razgovarali su o tome što sve možemo učiniti kako bi sačuvali naš planet. Odgovori su bili različiti:
“Zemlju možemo sačuvati jednom! Zaštitimo ju tako da ju čuvamo i budemo dobri.”
“Bacamo smeće u kantu. Plastiku u plastiku.”
“Bacamo u kantu za smeće!”
“Možemo skupljati smeće s poda i vratimo ga u kantu!”
Provodile su različite likovne aktivnosti, promatrale fotografija planeta Zemlje.
“To je naša zemlja! Tu su ljudi u kući i šetaju.”
“A plavo je more.”
“Sve je to more.”
“Šume su zelene.”
“I trava je isto zelena.”
Od prirodno neoblikovanih materijala izrađivale su se igre koje su djeca s radošću bojala, ukrašavala te uživala u igri koju su samostalno kreirala.

Djeca mlađe jasličke skupine “Pačići” u sklopu eko tjedna sudjeluju u nizu aktivnosti vezanih uz razvrstavanje otpada i buđenje prirode u ovo proljetno doba godine. U sklopu aktivnosti vezanih uz razvrstavanje otpada djeci su ponuđene tri kutije (spremnika) žute, plave i zelene boje. Kako bi djeci jasličke dobi na jednostavniji način prikazali koji otpad ide u koji spremnik, na kutije smo zalijepili primjere otpada koji pripada tom spremniku. Tako smo naučili da u plavi spremnik ubacujemo papir, salvete, novine, stare slikovnice. U žuti spremnik odlažemo plastične vrećice, plastične boce, plastične čaše, čepove dok u zeleni spremnik odlažemo staklenu ambalažu. Kod djece je primijećen interes za razvrstavanjem otpada te se aktivnosti protežu kroz cijeli tjedan. Za vrijeme šetnji bližom okolicom djeca su u prirodi uočavali otpad koji je bačen na pod.

PAVE: “Tko je to bacio?”
LEA: “To je ružno!”
MILA P.: “Moramo baciti u kantu.”
Dječji doživljaj upotpunio je smetlarski kamion kojeg smo također uočili za vrijeme šetnje.
VIKTOR: “Vidi, to je smeklar.”
PAVE: “A kamo on ide?”
ANDREA: “Ima smeće!”

Osim toga, djeci su kroz travanj pripremljene različite aktivnosti na temu proljeća, buđenja prirode, vjesnika proljeća, njihove ugroženosti i slično. Izrađeni su razni poticaji u obliku stolno-manipulativnih igara, umetaljki, magnetne ploče sa slikopričom itd. Također, svakodnevno se stavlja naglasak na osluškivanje prirode koja nas okružuje, njene stanovnike i njenu zaštitu. U skladu s time djeca odlaze na plažu gdje hrane galebove i ribice ostacima kruha koji su sami spremili, zalijevaju biljke i stabla u neposrednoj okolini vrtića te već i samostalno obraćaju pažnju na smeće koje treba skupiti i baciti u za to predviđene kante.

Više pogledajte u fotogaleriji.

Zadnje objave